Välkommen tillbax till livet igen!

Tack, det känns bra nu, när jag sagt detta;o)! Nu äntligen har jag masat mig till skrivbordet igen! Livslusten har väl haft sig en knäck, men så är det ju här i livet ibland!! Det går lite upp och så går det lite ner och så vänder allt och det går upp igen, lite till.

Åkte på en rejäl förkylning med feber och hosta för ett par veckor sedan, riktigt ordentligt och man har väl inte riktigt hämtat sig ännu, men antibiotika och cortison har väl gjort att det känns ganska OK i a f.

I måndags förra veckan var jag och min underbara sambo hos farbror Doktorn för att få svar på röntgenundersökningen jag varit på...väldigt pirrigt och nervöst, måste jag säga. Han hade inte fått svar på bukröntgen ännu, men han talade om att alla mina tumörer (låter mycket men de är 3 till antalet) "ligger stilla", d v s ingen tillväxt vad man kan se, inte heller något nytt under uppsegling! UNDERBARA NYHETER och mycket lättnad. Kändes lite som man fått livet tillbaks igen liksom. Jag har varit övertygad att det varit riktigt tokigt med tanke på hur ont jag haft senaste månaderna...detta är förmodligen sviter av strålbehandlingarna förklarar doktorn...Åh det kändes så bra, så bra, såååå.....Minns att jag tänkte att NU skall jag börja leva igen, nu skall jag verkligen börja konditionsträna och börja hämta mig igen, nu...när det inte var något nytt på G....Nu...

Dagen efter, när jag sovit jättegott, vaknade någorlunda smärtfri, känns som man förlorat en 100-kilostyngd under natten, solen skiner, livet leker och "nya" livet börjar...IDAG!! Då, på eftermiddagen ringer telefonen när jag är inne i affären för att handla. Min läkare ringer för att tala om att han fått svar på bukröntgen....Det är så typiskt, säger han, när jag suttit och sagt att allt ser lite försiktigt optimistiskt ut, men tyvärr har vi hittat något i njuren (vänster), som inte skall vara där....vet inte riktigt vad det är, vi måste ta prover.....
Vad gör man när man står där inne på ICA med matkorgen i handen? - Går ut, försöker fråga massa, allt snurrar, VARFÖR JAG, varför nu...igen? Iskyla...
Livet rasar liksom igen, en gång till, måste erkänna att min annars så positiva attityd till det mesta fick sig en redig käftsmäll. Det känns som man bett mig kliva upp på en matta, slappna av fullständigt och sedan med full kraft dragit undan mattan....PANG, där ramlade jag omkull!

Nu en knapp vecka senare har jag samlat mig, landat igen typ och än en gång anammat hopp och liv. Jag skall klara det här med! Än en gång tar vi en dag i taget (har vi i och för sig gjort hela tiden sedan jag blev sjuk, men man har en liten tendens att bli lite fartblind ;o)!) och göra det bästa av just den här dagen. Och kan man tänka, det funkar faktiskt!
Aldrig har väl livet känts så bra som idag! Aldrig har väl fåglarna sjungit så underbart, dofterna luktat så mycket som idag! Nä men om man tänker efter så är det så det känns, om man stannar upp mitt i steget, känner efter. Jag känner en stor känsla av tacksamhet för att man kom upp ur sängen i morse (jo det var tungt att gå upp när man drömde att man befann sig på lyxhotell med egen privat sandstrand inne på rummet, hur nu det funkade?!) att man kunde sitta ute tillsammans med kajor och småfåglar, lyssna på dem och dela med sig lite smulor av sitt överflöd (av mackorna, menar jag!) och äta frukost i solgasset. Tänk så många som missar en sådan höjdare. LYCKAN växer i mig i sådana ögonblick!

Har varit ute hela långhelgen vid båten och putsat och fejat, målat och grejat och nu är hon färdig, äntligen! På onsdag skall hon få bada magen igen och vad vi hört på väderprognoserna lär det bli Björlanda Kiles hamn hela kommande helgen oxå, för att bara vara och i och för sig även fixa i ordning masten så att den oxå kan hamna på rätt ställe...Skall fixas lite kabeldragning, spridare och vant skall på, allt skall tvättas rent och kollas igenom, kära bestyr att pyssla med. Snart kan vi kasta loss och ge oss ut på en segeltur igen, snart!!

Idag har dottern och hennes fästeman varit hemma hos oss och ätit middag, efter att de varit på lägenhetsvisning. Vi fick äran att passa lilla hundbarnbarnet under visningen. Tror nog de var nöjda över vad de såg och nu börjar budgivning. Känns bra att de kommit igång och jag håller tummarna, verkar vara en kanonlägenhet och den ligger bra...Håller verkligen ALLA tummarna (alla 10 plus de jag har mitt i handen!)

Nu skall jag VRÄKA i mig massa ostbågar och göra älsklingen sällskap framför TV:n....Hockey-VM vet ni ju!! Hahaha...
Dagens klokord: Testa att stanna mitt i steget, blunda och dra in andan, smaka på våren och njuut, riktig delikatess faktiskt! Må så gott i underbara vårvädret alla! Kram Kram



Kommentarer
Postat av: Anne

Hej vännen,
Pratade med Britt-Marie idag för jag har varit såååå orolig för dig, skulle ringt dig idag, men tiden sprang bort.
Har tänkt på dig sedan du senast skrev på bloggen och kände i magen, att nu ringer jag snart för det känns inte bra i magen.
Förstår att du haft en helvetes ångest över beskedet att det kan var ngt som inte är bra!
Samtidigt beundrar jag dig för det mod och den kraft du besitter!
Jag vet, även om jag inte ändå vet att denna dag, varje dag är en sällsam gåva som vi friska så sällan tar till oss. Jag försöker och tror mig se allt det fantastiska som naturen har att erbjuda, jag ser det som jag tidigare inte såg.
Alla fantastiska vitsippsängar som badar i vita blommor och de trollska skogsdungar man kör förbi med bilen i all hast...försöker vekligen sakta ner för att supa in denna skönhet på väg till jobbet eller till kusten där syster bor!
Jag trodde i min enfald att om jag blev sjuk skulle jag vilja åka till Maldiverna, eller Bali för att uppleva saker, men ser man till sin egen skog/natur bakom huset så är det så stort, när allt föds på nytt varje vår!
Du får gärna gå in på min dotters sida och läsa och kommentera, för jag är helt övertygad om att du och Madeleine har mycket att ge varandra. Ni sitter i samma båt, samma funderingar och samma jävlaranamma som ingen annan av oss har. Konstigt egentligen, men jag försöker ändå att se det stora i det lilla!
Gå gärna in på Maddes sida; Jagefrisk.blogg.se
Ni har nog mycket at prata om.

Kram älskade vännen, tänker på dig hela tiden!
"Varför är de sjuka starka och de friska svaga"...tål att tänkas på!!!
Ringer dig någon dag i veckan!
/Anne

2008-05-05 @ 23:12:02
URL: http://Levaidag.blogg.se
Postat av: Petra

Vilket härligt inlägg du har skrivit min vän. Man blir både lessen och sen alldeles varm av glädje.
Puss i pannan

2008-05-06 @ 10:30:40
URL: http://petraspyssel.blogg.se
Postat av: Carina

Tack älskade vänner och tack för era härliga ord!! Jag blir alldeles varm i magen och känner en sån tillförsikt. Jag skall greja det här och idag har det varit en helt fantastisk dag, har varit ute hela dagen, promenerat, fixat med blommor i trädgårn och planterat lite i krukor, ordnat "kryddhyllan" i balkonglådan men inser snabbt att MÅSTE hs en låda till...härligt. Åt middag ute med gott vin till fastän bara tisdag =)!! Älskar er alla och hela världen!

2008-05-06 @ 19:49:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0