Nice är nice

Oj oj oj, det har hänt mycket sen jag var här sist. Nice-resan blev en succé. SÅÅÅÅÅÅ BRA, Mysigt, härligt varmt, goa bad, god mat och goda viner, trevliga människor och fått prata liiite franska! Nu var det ju ingen av oss som hade handlarbrallorna på oss (vi hade shorts :o)!!!) men det fanns en hel del fint för köplystna. Prislapparna var väl inte riktigt i vår smak. Något som däremot inte var så hiskeligt dyrt var mat och dryck, nåja öl kostade mer än vin och var väl lite dyrare än hemma, men det bryddes inte så mycket om...Gud va mycket god mat, synd att jag inte orkade äta så mycket. Vi bodde väldigt bra och vi gick otroligt mycket  varje dag. Kvällarna tillbringades först på någon mysig restaurang. Härligt att sitta utomhus mitt i folkvimlet i tunna kläder och äta gott...sen gick vi runt, tittade i affärer, tittade på folk och när andan föll på slog vi oss ner på en trottoarservering med ett glas vin/öl och bara njöt av att titta på folk. Det var många som uppträdde på gator och torg, akrobater, musikanter, sångare...det fanns nästan allt!

Slogs av att allt var så rent och fräscht. Parker och torg var väldigt rena och befriade från skräp. Vackra och välskötta planteringar. En liten anmärkning dock - Se upp för hundbajs! Fransmännen har inte kommit lika långt som vi har här hemma när det gäller bajspåsar och att plocka upp efter sin hund! Vi trampade som tur var aldrig i någon hög!

Nice är väldigt vackert, Gamla stan är väldigt charmig med sina trånga små gränder och något man inte kan missa är ju hamnen. Gick dit och tittade på alla stora lyxyachter, typ mindre danmarksfärjor...Glassigt! Men jag vill inte ha en sådan båt, annars hade vi ju köpt en ;o) !!!

Det finns en hel del att se för den som vill och orkar i värmen (25-28 grader i skuggan!). Vi körde bekväma sight-seeingen - öppen dubbeldäckarbuss med engelsk guidning medelst hörsnäckor i öronen! Funkade alldeles utmärkt, sen var det beachen som gällde resten av dagen! Skulle tippa på att vattnet var ca 24 grader. Helt godkänt även för en badkruka som jag (fast jag fegade lite varje gång jag skulle i måste jag väl erkänna!).
Jag fick också mitt lystmäte när det gäller att samla stenar (klapperstensstrand!). Jo jag lider av denna sjuka, hihihi. Tommy skakade på huvudet långt fler gånger än en kan jag tillstå. Men någonstans smittade jag nog honom med, för sista dagen började han också hitta fina stenar som han visade upp och jag stoppade i väskan ;o) !! Jovisst tog jag hem ett helt gäng! Kunde ju bara inte lämna så fina stenar...Vad jag skall ha dem till??? Mmmmjaaaa...det är inte riktigt utforskat ännu, hahaha, de ligger sååå fint i en träskål i köket och bara är ....fina! Räcker inte det?

Kan verkligen rekommendera att resa så här! Helt perfekt! Har man tur, som vi, så kostar det inte så mycket heller!  Nu har sparandet börjat inför, förhoppningsvis, en tripp till London längre fram i höst...Vi får väl se vad som händer! Har enna fått mersmak på det här!

På tal om mersmak så kommer det lite mer lite senare...

Tänkvärt.......
Kommer du att se tillbaka på ditt liv och säga: "Jag önskar att jag hade" eller "Jag är glad att jag gjorde"  ?????

Kommentarer
Postat av: Anne

Älskade Carina,

Madde begravdes idag och jag vet att du fanns där i tanken.

Det var bara veckert och fint på alla sätt, mer än man kunde föreställa sig!

Martin, Jennie och Titti från jobbet var med och det kändes så skönt att även några från jobbet var där.

Jag har inte pratat med dig på länge men du finns i mina tankar hela tiden.

Vet att du kämpar med allt och hoppas att du orkar göra

lite saker som gör vardagen lite ljusare.

Puss och kram från Anne!

2008-10-18 @ 02:38:09
URL: http://levaidag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0