Systrarna Lundgrens på Skäret

Ja, det var ju längesen Prinsen var här...och själv har jag ju som sagt aldrig varit här... vi åkte in på en liten grusväg och det stod ju skyltat "Rut på Skäret" och ja, Prinsen mumlade något om att det kanske var någon av systrarna som kanske tagit över själv... och de öppnade inte förrän kl 12... Han kände inte riktigt igen sig heller, de hade ändrat på utsidan, fast det var ju klart, det var ju ett tag sen han var här.
Klockan var ju kanske lite framåt 10.15. Vad skulle vi göra under tiden? Nja, inte riktigt Prinsens favoritsysselsättning men det finns ju alltid Höganäs Fabriksförsäljning, det var bara att sätta sig i bilen och åka åt det hållet. När vi kom fram dit så var det ingen av oss (inte jag heller, hör och häpna!) som hade någon shoppinglust. Vi knallade omkring och kikade lite granna, men som sagt...INGEN lust att handla, bara tiden gick så vi kunde åka tillbaks till Skäret och få oss vårt något försenade 11-kaffe :-)!!

Fram mot 12 svängde vi in o parkerade bilen och stod och väntade för att få oss ett bord, lite svagt oroliga, det såg mer ut som lunchdukningar än för kaffetåren.
_Jaså, nej har vi kommit lite fel? Jaha, lite längre in på vägen....Systrarna Lundgrens...inte Rut på Skäret...Jaha Lunchrestaurang!!!
Lite snopna och fulla i skratt satte vi oss i bilen, sade något om att då ska man få se också att de haft öppet hela förmiddagen säkerligen hahahaha.....Och tänk sååå rätt vi hade i det!
Åkte några hundra meter längre in på lilla grusvägen och minsann därinne låg något .... väldigt mysigt.....stor parkeringsplats och mycket bilar. Prinsen kände igen sig, ja men nu ser det ju ut som jag minns det!!! Å där borta går hästarna och där är ju alla trädgårdsmöblerna i trädgården....

Vilket ställe! Förälskelse i första ögonkastet för mig och Prinsen såg belåten ut, vet inte om det var inför återseendet eller om det var inför förestående koppen kaffe :-) (Då hade ingen av oss ännu sett kvittot på vad det kostade hihihi!)



Vi köade en liten stund och fick sedan varsin äpplebulle/wienerbröd och kaffet skulle vi bli serverade ute vid det bord vi valt. Det sprang omkring flickor. klädda i gammaldags klänningar och serverade kaffe o allehanda andra saker, allt i kopparkannor och kopparfat.

Här bakar de ALLT, jepp, allt, matbröd, tårtor, kakor, bullar.......Jag som, normalt sett, inte brukar vara ett dugg fascinerad av kaffebröd, har flippat över och blivit kaffebrödsfreak. Jag blev så till mig att jag bara kunde säga wienerbröd med äpple....inte tårta, eller morotskaka eller något annat också! Nej det blev bara wienerbröd, fast i efterhand var jag glad att det inte var mer jag beställt, dels med tanke på plånboken, men också med tanke på alla galna getingar som vi fick slåss med för att freda våra bakverk!

Kaffet kom in i en jättefin kopparkittel, som rymde bra mer än 2 koppar. Vi satt i skuggan och njöt (och slogs med getingarna, de var för nedra ettriga). Vilka planteringar och blommor, helt fantastisk trädgård.



När vi fikat färdigt gick vi en sväng runt hela trädgården och njöt av alla fantastiska planteringar och de hade även djur på baksidan av husen. Hästar bl a. Mätta i magen hoppade vi in i bilen och styrde kosan norröver....Notan ja...nästan 170:- men det var värt varenda krona, ska det lyxas så skall det göras ordentligt, eller hur??
Kramisar till alla för ni följer väl med?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0